Nicolae Malaxa, fondatorul Uzinelor Malaxa
Nicolae Malaxa (1884-1965), unul dintre marii industriaşi ai României interbelice, a rămas cunoscut în istorie drept fondatorul Uzinelor Malaxa, denumite de comunişti după naţionalizare „23 August”, apoi devenite „Faur”.
Nicolae Malaxa s-a născut la Huși, în fostul judeţ Fălciu (acum județul Vaslui), într-o familie cu o situație materială foarte bună.
„Pentru studiile superioare pleacă în Germania. Având în vedere organizarea învăţământului românesc din epocă, probabil că perioada germană din viaţa viitorului industriaş începe în 1901 sau 1902. Urmează cursurile Facultăţii politehnice din Karlsruhe. Potrivit unor istorici, Malaxa ar fi urmat cursurile facultăţii în 1910-1912”, susține Marian Rotaru, autorul monografiei „Nobleţea unei fabrici. Povestea Mândrei – 100 de ani de experienţă” (2012), potrivit Click.
Primele afaceri ale antreprenorului Malaxa
Una din primele afaceri a lui Malaxa a fost fabrica de ulei vegetal Mândra Bârlad, fondată în anul 1911, deși, a făcut, inițial, o presă de ulei în 1909 în Bârlad. În perioada 1917-1918, când avea 33 de ani, ar fi urmat un stagiu la staţia CFR Iaşi. La 37 de ani era deja un inginer cu experiență, cu imaginație și un abil om de afaceri.
Întrucât dispunea de mijloacele financiare necesare, Nicolae Malaxa a cumpărat la periferia Bucureştiului un teren viran, unde, începând din 3 august 1921, începe funcţionarea unui atelier de reparaţii locomotive şi vagoane. În anul 1923, a extins afacerea și a construit de la fundaţie o uzină pentru producerea materialului rulant de cale ferată.
Antreprenoriat la nivel occidental
Uzina Malaxa a fost dată în funcţiune în 1927, iar în 1928, a fost finalizată prima locomotivă cu abur Malaxa. De asemenea, politica de resurse umane a industriaşului a făcut ca la Uzinele Faur să aibă în scurt timp 8.000 de angajaţi, iar salariile erau printre cele mai bune din industria românească. Marele industriaș oferea o masă gratuită muncitorilor, asigura asistenţă socială, echipamente de protecţie individuale, facilităţi moderne, precum vestiare şi săli de duş. Uzinele Faur erau considerate a fi la nivel occidental.
Acolo a fost fabricată în 1936 prima locomotivă Diesel românească. Locomotivele „Malaxa”, cele mai puternice din Europa, au deţinut supremaţia mondială, obţinând cele mai importante aprecieri la expoziţiile de la Belgrad (1937) şi de la Milano (1940). În 1945, la Uzinele din Reşiţa, a fost construit automobilul „Malaxa”, considerat a fi primul automobil românesc.
La sfârşitul anilor 30, România ajunge să nu mai importe nici o locomotivă de fabricaţie străină, CFR achiziţionându-le numai de la Uzinele Malaxa. Datorită acestor achiziţii, marea criză mondială nu i-a afectat afacerea, dimpotrivă, producţia uzinelor a crescut. În același an, în timp ce era la Viena, Nicolae Malaxa este condamnat la moarte de către comuniști.
Condamnat la moarte de comuniști
„Capul de acuzare l-a constituit faptul că în Uzinele Malaxa s-a fabricat armament utilizat în războiul contra URSS. Războiul se terminase în 1945, ţara era din 1944 sub ocupaţie sovietică, procesul aşa-zişilor criminali de război avusese loc în 1946. La Uzinele Malaxa s-a fabricat muniţie şi s-au construit autoşenile militare şi producţia era legiferată prin planul naţional de apărare. Acuzaţia a venit abia în 1948 după fuga industriaşului”, precizează Marian Rotaru.
Astfel, Nicolae Malaxa fuge din Viena în SUA și se stabilește la New York. A încercat să se relanseze în afaceri, dar nu a mai avut succes, fiind demoralizat de ceea ce a lăsat în ţară, dar şi de boala fiicei sale. În 1965, americanii decid expulzarea lui Nicolae Malaxa, însă înainte să fie expulzat, în 1965, acesta s-a stins din viață.