Cu doar 19% din voturi, Marcel Ciolacu devine cel mai slab candidat al PSD din ultimele 34 de alegeri. Este prima dată în istoria recentă când partidul social-democrat nu reușește să ajungă în turul 2 al alegerilor prezidențiale.
În urma acestui rezultat, Ciolacu și-a dat demisia din funcția de președinte al PSD, partid pe care l-a condus timp de cinci ani, perioadă în care a cheltuit peste 250 de milioane de lei (aproape 50 de milioane de euro) din bani publici pentru a-și construi o imagine favorabilă în presă pentru el și formațiunea sa, conform unei investigații realizate de Snoop.ro.
Investiții nedeclarate
În ultimii cinci ani, PSD a investit cele mai mari sume în promovarea media și în propagandă, fiind singurul partid care nu a dezvăluit informații despre site-urile cu care a semnat contracte de publicitate.
Deși Marcel Ciolacu a declarat în mai multe rânduri că susține transparența, el a ascuns constant destinația banilor publici și a refuzat să răspundă cererilor din partea presei. A ignorat și recomandările organismelor internaționale care au criticat lipsa de transparență în privința contractelor.
PSD a apelat la agenții precum Vertigo Events și Concept Media Management pentru a cumpăra spațiu publicitar în presă, televiziune și online, fără a asigura transparența necesară. Deși partidele nu pot semna direct contracte cu televiziunile în afaceri de publicitate în afara campaniei electorale, ele recurg la site-urile asociate acestora.
Articolele comandate de PSD nu au fost întotdeauna marcate ca publicitate politică, iar aceleași texte laudative despre Marcel Ciolacu au apărut pe mai multe site-uri de-a lungul anilor. În spatele acestei strategii de comunicare a PSD se află Bogdan Popescu, cel care gestionează bugetele pentru publicitate, conform investigațiilor realizate de Snoop.ro.
Pe parcursul mandatului său, Marcel Ciolacu a oferit presei doar informații referitoare la contractele semnate de Viorica Dăncilă, fost președinte PSD și candidat la prezidențiale, care a obținut 22,26% din voturi acum cinci ani.
În aprilie 2022, Ciolacu a promis că va publica numele site-urilor cu care PSD are contracte și că va modifica legea pentru a asigura marcarea publicității politice. Promisiuni care, însă, nu au fost îndeplinite.
Suma de 50 de milioane de euro cheltuită de PSD în ultimii cinci ani ar fi suficientă pentru a susține bugetul unei redacții independente timp de cel puțin 50 de ani.
Cine este Bogdan Popescu
Bogdan Popescu este figura cheie din spatele strategiei de comunicare a PSD, având rolul de a gestiona bugetele alocate presei. Deși în afacerea publică numele său rămâne puțin cunoscut, în interiorul partidului este considerat o persoană „de o importanță majoră”. Liderii PSD îl văd drept omul care coordonează și indică articolele comandate de partid pentru a fi publicate.
Cunoscut drept consultantul de încredere al lui Marcel Ciolacu, Bogdan Popescu a fost consilier al lui Mihai Tănăsescu, ministru de Finanțe în guvernul Năstase, și a lucrat alături de Mircea Geoană în perioada în care acesta conducea PSD. De asemenea, a avut o colaborare apropiată și cu Valeriu Zgonea, atunci când acesta ajunsese liderul executiv al partidului.
„Toate postările lui Marcel Ciolacu de pe Facebook sunt redactate de echipa lui Popescu. Când sunt postate multe mesaje într-o zi, acelea nu sunt scrise de politicienii PSD, ci sunt produse de Popescu și echipa sa, iar aceștia doar le publică pe rețelele sociale. Nici măcar nu li se cere opinia. Toate articolele favorabile apărute în presă sunt rezultatul direct al muncii sale și a colaboratorilor săi”, a declarat un lider PSD sub protecția anonimatului.
Popescu lucrează direct cu agențiile intermediare care au contracte cu site-urile de știri și televiziunile, iar strategiile sale sunt implementate de agențiile Vertigo și Concept Media Management.