Hainele contrafăcute sunt la modă
Fenomenul comerțului cu produse contrafăcute este în plină dezvoltare, inclusiv în România, însă autoritățile tind să sancționeze mai degrabă magazinele fizice, nu și pe cele online.
4 din 10 români cumpără cu bună știință haine contrafăcute. De curând, polițiștii de frontieră au descoperit la vama Isaccea aproape 8.000 de produse contrafăcute, purtând numele unor branduri cunoscute. Mii de haine, genți și pantofi în valoare de 6,6 milioane de lei veneau din Turcia și aveau ca destinație Ucraina. Produsele urmau să fie vândute ca unele de lux, deși sunt niște copii, susțin autoritățile, precizează Libertatea.
Hainele care nu sunt găsite la timp de polițiști ajung în magazine. Iar piața este mare și diversă, în special online: Instagram, Facebook, OLX sunt platforme populare de unde pot fi cumpărate fake-uri, adică de imitații.
Tinerii aleg să cumpere haine contrafăcute
Peste 40% dintre tinerii români au achiziționat cu bună știință haine contrafăcute, în decursul anului 2022, arată un studiu european privind dreptul de proprietate. Instagram este platforma preferată de cei care vor să vândă haine contrafăcute.
Roxananicolle12_boutique, top.brands.paradiise, gangster_brands, thrifted.hd, fashion.clothes.ro sunt doar câteva exemple de pagini de Instagram care vând haine contrafăcute. Au mii de urmăritori și o activitate online intensă, fără să precizeze nimic, însă, despre originalitatea produselor.
Cele mai multe haine contrafăcute care ajung în România vin din Asia (China, Taiwan), Turcia, Grecia, Bulgaria, Olanda și Italia, a spus Paul Anghel, directorul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), într-o postare pe Facebook de anul trecut.
Cum recunoaștem hainele contrafăcute?
Unele fake-uri sunt atât de bine realizate după original, încât un ochi neformat nu ar putea să-și dea seama. Sunt însă unele detalii care se pot observa ușor, de exemplu, calitatea diferită a ambalajului. Are defecte sau nu conține toate elementele produselor originale? Pattern-ul (modelul, n.r.) care nu se aliniază cu cusăturile, nasturii, fermoarul, logo-ul dacă este brodat corect, ori este inexistent, dar și eticheta din interior. O căutare rapidă pe internet poate elucida misterul.
O altă metodă de verificare a originalității este codul QR de pe etichetă, care odată scanat cu telefonul, ar trebui să facă trimitere pe pagina oficială a brandului, astfel validând originalitatea.