Conflictul din Ucraina induce temeri justificate nu numai la nivel politic și geostrategic, dar și economic. După ce armata lui Vladimir Putin a declanșat, pe 24 februarie, o „operațiune militară specială” – sintagma agreată și popularizată de Kremlin, tradusă prin invadarea teritoriului ucrainean – spectrul unui război generalizat plutește deasupra Europei, iar prețurile la combustibil au înregistrat un salt care a provocat panică și în România.
Una dintre companiile care au „plusat” cu o rapiditate pe care economiștii au catalogat-o drept „suspectă” a fost MOL România, iar în urmă cu numai o săptămână prețul benzinei și motorinei a explodat, punctul de pornire fiind o benzinărie MOL din Beiuș.
Prețul de la benzinăria MOL din Beiuș a urcat cu încă 2,10 lei în doar câteva minute, iar șoferii au imortalizat și noul preț, la puțin timp după ora 14:00. S-a speculat, de la bun început, că MOL România a dorit să „își scoată pârleala”, cum se spune, după ce compania-mamă, grupul petrolier MOL – ar fi înregistrat pierderi considerabile în uma plafonării prețurilor la combustibili în Ungaria.o
Șoferii s-au grăbit să facă ultimul plin al mașinii înainte de „marea scumpire”, iar imaginile cu cozile uriașe care s-au format la benzinăriile din toată țara – unii șoferi făcând stocuri de combustibil în recipiente de plastic și chiar în containere de 1000 de litri – au început să circule pe rețelele de socializare.
Cine este Camelia Ene, Country Chairman & CEO MOL România
Din luna noiembrie a anului 2016, MOL România este condusă de Camelia Ene – Country Chairman & CEO al companiei -, după ce, în anul 2007, și-a început activitatea în companie din funcția de Shop Manager.
În octombrie 2010, Camelia Ene a preluat și atribuții de coordonare a departamentului de marketing, iar în mai 2013 a devenit Head of Retail al MOL România.
Camelia Ene gestionează, astăzi, o afacere de miliarde și coordonează cele peste 200 de benzinării MOL aflate pe teritoriul României.
Cozi la benzină și motorină ca pe vremea lui Ceaușescu
Șoferii care au vrut să alimenteze la benzinăria MOL din Beiuș, pe data de 9 martie 2022, s-au trezit, practic, puși în fața faptului împlinit, benzina și motorina ajungând la 11 lei/litru, ceea ce a dus la o adevărată isterie în lanț.
Cozile de la benzinăriile din România s-au întins pe mai mulți kilometri – ceea ce nu s-a mai văzut de pe vremea lui Nicolae Ceaușescu -, românii încercând să-și facă stocuri de combustibil și așteptându-se la tot ceea ce putea fi mai rău, iar autoritățile au părut a fi, inițial, luate prin surprindere.
Ulterior, situația a tins către normalitate, din partea reprezentanților Guvernului fiind făcute publice asigurări conform cărora România deține suficiente stocuri de carburanți, iar o creștere a prețurilor este nejustificată.
Nu au lipsit acuzațiile de „lăcomie” și de „destabilizare” a vieții cetățenilor și a economiei României, cu atât mai mult într-o perioadă tensionată din cauza conflictului din Ucraina.
”Cei responsabili de specula creată prin creșterea prețurilor la pompă, la benzinării, vor răspunde pentru practici comerciale incorecte”
Ministrul Economiei, Florin Spătaru
MOL România, amendată cu 100.000 de lei
Compania MOL România a primit, la două zile de la declanșarea isteriei, o amendă consistentă în urma controalelor efectuate, dar verificările au stabilit și că alți „benzinari” au speculat momentul și au vândut din stocurile preexistente la prețuri mai mari decât ar fi fost normal.
„Cea mai mare amendă, de 100.000 de lei, a fost aplicată chiar la sediul central al unui furnizor de carburanți care are pe teritoriul național 213 stații de carburanți. Odată cu amenda a fost propus și semnat deja ordinul de încetare a practicilor comerciale incorecte pentru acest furnizor de carburanți”, anunță purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru.
Acesta nu a precizat și numele operatorului, însă a precizat că deține 213 stații, ceea ce ar corespunde cu numărul benzinăriilor operate de MOL România. Stația MOL de la Beiuș – sursa panicii care a dus la formarea de cozi uriașe la benzinăriile din țară – a primit și ea o amendă de 35.000 de lei.
Unul dintre cei mai mari „jucători” pe piața combustibililor din România
MOL GROUP se află de două decenii pe piața românească, iar MOL România – potrivit informațiilor furnizate de Ministerul de Finanțe – a înregistrat afaceri de 7 miliarde de lei în 2019, în creştere cu 5% faţă de anul 2018, atunci când compania a raportat o cifră de afaceri de 6,7 miliarde lei.
În ceea ce privește profitul net obținut de MOL România, acesta a fost de 277 milioane de lei în 2019, în creştere cu 9% față de anul precedent.
MOL Romania este unul dintre cei mai mari „jucători” pe piața combustibililor din România, raportând – în 2020, a raportat 1,1 miliarde euro cifră de afaceri și 57,6 milioane euro profit, în scădere cu aproximativ 354 mii euro față de 2019, potrivit ziardecluj.ro.
La începutul lunii mai 2020, Grupul MOL anunțase o pierdere netă de 152 milioane USD pierderilor din cursul valutar și din stocuri ca urmare a deprecierii forintului și scăderii prețului petrolului.
Sursă: Gândul.ro