Un experiment făcut în România arată că influencerii nu verifică nici calitatea, nici proveniența produselor pe care le expun milioanelor de urmăritori.
Franța a promulgat în acest an un pachet de legi considerat „cel mai cuprinzător din lume” care vizează reglementarea și monitorizarea conținutului plătit promovat online, potrivit The Guardian.
Parlamentarii care au votat noile legi au susținut că oamenii trebuie să fie protejați de reclamele promovate în social media de influenceri – la produse variate, de la dispozitive cu de aspirare a punctelor negre de pe ten, care nu funcționează, la injecții cosmetice efectuate de practicieni necalificați, citează Libertatea.
Amenzi de până la 300.000 euro
Conform noilor regulamente, influencerii trebuie să aibă un contract scris atunci când sunt plătiți de o firmă sau atunci când primesc un cadou care depășește o anumită sumă, care urmează să fie stabilită. De asemenea, trebuie să precizeze în mod evident și clar dacă este vorba de o colaborare plătită. Este interzisă promovarea de produse precum cele din tutun sau ce țin de chirurgia estetică.
În plus, e mai bine reglementată promovarea de produse financiare. Sancțiunile prevăzute ajung până la doi ani de închisoare și la amenzi de până la 300.000 de euro.
Influenceri din România, păcăliți să promoveze un produs care nu există
Un experiment lansat de un om de marketing român a arătat că și influencerii de la noi din țară fac aceleași greșeli. Andrei Petroff a propus mai multor influenceri să promoveze un produs inexistent: „Brânza Regelui Carol al III-lea”, de la Curtea Regală a României. Nu le-a dat bani, ci doar le-a livrat produsele. Au căzut în capcană influenceri ca Oana Roman, Ana Morodan sau Claudisky.
„Influencerii din România au promovat şi continuă să promoveze tot ce le trece prin cale, indiferent de impactul negativ pe care reclama lor îl poate avea asupra urmăritorilor”, a explicat Andrei Petroff motivul pentru care a dorit să tragă un semnal de alarmă, prin acest experiment.
„Eu nu am căzut în plasă. Doar m-am prefăcut. Am postat, apoi am şters, dar am păstrat postările ca să existe probe la dosar pentru acest infractor”, a fost reacția Oanei Roman. „Legat de băiatul acesta care a vrut să facă un experiment social, să mai explice încă o dată că în anul 2023 oricum există oameni care mai vor să mai sublinieze încă o dată că influencerii sunt de c*$%*. Lasă-ne soro, pe bune?”, s-a arătat indignată și Ana Morodan.