Știai că locomotiva numărul 43 sau, mai simplu, Călugăreni este, de departe, cea mai „bătrână” dintre locomotivele care au activat pe teritoriul de astăzi al României?
Cu o istorie scrisă pe răboiul a peste 159 de ani de existență, locomotiva, care se încăpățânează să funcționeze încă la capacitate maximă, cu stoică eleganță în fața provocărilor venite dinspre sectorul ultramodern al unei tehnologii în plină expansiune, este emblematic pentru Căile Ferate Române, conform Gândul.
Fabricată în atelierele britanice din perioada anilor 1869, locomotiva – modelul cu numărul 233 în lume – este prima care a străbătut drumul Calului de Foc de pe teritoriul românesc de astăzi. Ceea ce o deosebește pe „bătrâna doamnă”, așa cum este alintată locomotiva Călugăreni, derivă nu doar din vechimea ei considerabilă, ci și din acele caracteristici care o fac, în ziua de azi, într-utotul specială. Cel puțin două dintre atributele care pun celebrul număr 43 din istoria vehiculelor CFR pe o listă scurtă a celor dintâi locomotive se referă la:
- existența plugului și
- poziționarea cilindrilor
Plugul sau apărătorul de animale, cum mai era denumită piesa, astăzi dispărută din configurația vreunei locomotive, era folosit pentru a proteja vehiculul de pericolul potențial reprezentat de animalele mari care ar fi putut fi surprinse pe șina ferată în timpul rulării trenului, de aici și denumirea de apărătorul de animale.
La sfârșitul secolului al 18-lea, plugul era un accesoriu des întâlnit la orice tip de locomotive din cele care remorcau atât vagoane de călători, cât și pe cele de marfă. Iar rolul lor nu era neapărat acela de a proteja animalul de forța distructivă a trenului, ci invers.
Parascânteiul de pe locomotivă
Marele inconvenient al locomotivelor care funcționau pe bază de abur saturat, cum este cazul celebrului număr 43, prima din cele cinci locomotive care au asigurat rulajul trenurilor pe ruta București – Filaret – Giurgiu, avea să dea bătăi de cap echipei de ceferiști români care asigurau mentenanța vehiculului, după anii 1920, când impunătorul car de foc Călugăreni își începea o nouă etapă în cariera sa de peste un secol și jumătate. Acesta a fost momentul în care numărul 43 devine locomotivă de manevră în cadrul triajului București.
La bordul bătrânei doamne a căilor ferate române a fost însuși Regele Carol I, în prima incursiune pe teritoriul românesc a unui tren destinat transportului călătorilor. Celebra locomotivă a reușit să supraviețuiască vicisitudinilor istoriei din care nu au lipsit episoadele dure ale bombardamentelor din cel de-al Doilea Război Mondial.