Un studiu realizat de Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO), care a analizat atitudinea consumatorilor față de produsele contrafăcute, arată că 72% dintre români cumpără deliberat produse ilegale.
România este țara cu cea mai mare proporție din Uniunea Europeană. În Danemarca și Olanda, proporția se ridică la 26%, în Bulgaria la 31%, pe când doar 9% dintre consumatorii maghiari achiziționează astfel de produse, informează agenția MTI, citată de Rador.
Românii cumpără, în mod deliberat, produse contrafăcute
Analiza mai arată că la nivelul UE, 83% dintre respondenți au declarat că înțeleg foarte bine sau bine conceptul de proprietate intelectuală. Cu toate acestea, gradul de înțelegere variază semnificativ de la o țară la alta, Ungaria și Portugalia fiind pe primul loc, cu 92%, față de 49% în Danemarca și 47% în Suedia.
În ceea ce privește conținutul ilegal de pe internet, doar 24% dintre danezi au declarat că este acceptabilă obținerea ilegală de conținut de pe internet pentru uz personal, în comparație cu 58% dintre slovaci și 56% dintre sloveni. În rândul respondenților ungari, procentul este de 54%, citează G4Media.
Potrivit sondajului, 12% dintre europeni au urmărit anul trecut emisiunile sportive exclusiv din surse ilegale. În Ungaria, proporția a fost de numai 6%, în timp ce în Grecia și Bulgaria 20-21% dintre fanii sportului au ales canale ilegale.
Principalele motive pentru care oamenii cumpără bunuri contrafăcute
1. Prețul este un factor uriaș pentru mulți oameni
Oamenii își doresc produse ieftine și accesibile. Logica lor este: „De ce să plătesc foarte mult, dacă pot lua mult mai ieftin?”
2. Presiunea socială și nevoia de a impresiona
Vrem să arătăm imagini cu noi încălțați în cei mai noi Nike, purtând la mână un Rolex în ediție limitată sau un tricou Gucci. Ni le permitem? Cei mai mulți nu, așa că apelează la contrafaceri.
3. Bunurile falsificate sunt mult mai accesibile
Odată cu popularitatea internetului și creșterea comerțului electronic, ușurința de a obține produse false este la cote maxime. Iar cei care vând falsuri știu să se promoveze și mai ales, să te convingă. Sunt mulți, sunt foarte prezenți în online și sunt convingători.
4. Cumpărătorii pur și simplu nu pot face diferența
Dacă nu știu cum să fac diferența dintre versiunea autentică și cea falsă a unui anumit produs, cum să evit în mod deliberat varianta falsificată? Aceasta este dilema cu care se confruntă mulți cumpărători. Falsificatorii s-au îmbunătățit, iar mărcile trebuie să folosească și să-i facă în mod activ pe cumpărători conștienți de caracteristicile unice identificabile ale produsului lor.
5. Nu există nicio consecință pentru cumpărarea de falsuri
Dacă nu există nicio repercusiune sau sancțiune pentru a face lucruri greșite, oamenii nu vor ezita în general să le facă.